Da basketballklubben Centrum Tigers ropte ut til nettverket sitt og oppfordret til dugnad for sentrumsungdommen, var ikke vi i Höegh Eiendom vonde å be. – Dette er en arena som vi vet bidrar stort til unges oppvekst i Oslo, sier markedssjef Andreas Aichberger.
Det begynte med et hjertesukk på LinkedIn: Johan Dolven, grunnlegger og administrerende direktør i Help Forsikring og styremedlem i Centrum Tigers, oppfordret til økonomisk dugnad for klubben i hans hjerte. På fire år hadde klubben doblet antall medlemmer, til 361 barn og unge fra 37 ulike nasjonaliteter. For å kunne sikre et godt nok tilbud til dem, bestemte Johan seg for å fri til sitt nettverk på LinkedIn. En av de som tok utfordringen, var styreformann Leif O. Høegh i Höegh Eiendom.
Klubben hadde et stort tilsig av barn, deriblant barn som ikke hadde råd til å betale kontingenten, men som gjerne ville drive med idrett. De var der ikke bare for å gå på trening, men også etter skolen for samholdets skyld. Klubben hadde venteliste på nye medlemmer, og trengte penger for å kunne drive videre. Höegh Eiendom signerte da en treårig avtale med basketballklubben fra Oslo sentrum. Den omfattende avtalen gjorde Höegh Eiendom til en viktig brikke i den videre satsningen til klubben, som med dette bidraget fikk muligheten til å ansette to personer til å sørge for et enda bedre tilbud til de mange unge som hver dag trekker til Vulkanhallen.
– Basketball er et sportslig tilbud som favner bredt både i alder, etnisitet og
økonomi. Det er sporten som binder dem sammen, og ungdom forteller at de blir holdt unna kriminalitet når de har en idrett å gå til. I tillegg har Centrum Tigers et eliteserielag for herrer som trekker mange barn og voksne til kampene sine. Derfor er dette et samlende tiltak på flere måter som virkelig viser inkludering i praksis, forteller HR-sjef Trine Reinertsen i Höegh Eiendom.
Bidrar til likhet
Centrum Tigers er tilknyttet Norges Basketballforbund, og har som hovedoppgave å drive målrettet aktivitet, antivold- og integreringsarbeid blant barn og unge i hovedstaden generelt, og bydel Grünerløkka spesielt. Gjennom basketball ønsker klubben å utgjøre en forskjell i medlemmenes liv, og å være en plattform for sosial og fysisk læring og utvikling, uavhengig av medlemmenes bakgrunn.
– Sosial bærekraft er den mest ulne posten innen bærekraft, men det er også den som favner flest. Vi er, som alle andre, opptatt av mangfold og inkludering. Gjennom sosiale tiltak i byområder hvor alle som ønsker det kan være med, bidrar vi til likhet gjennom at flere får muligheten. Det er viktig for oss å kunne bidra inn til ungdom som ikke alltid har det så innmari greit. Ensomhet og depresjon er et økende problem, og vi vet at fysisk aktivitet hjelper. Jeg tror også det er sunt å ha noe man heier på sammen, sier Reinertsen.
HR-sjefen beskriver Centrum Tigers som en del av familien, selv om Höegh Eiendom kanskje kan minne om “en litt fjern onkel eller tante på en annen side av byen”. For selv om forskjellene mellom et eiendomsselskap og en basketballklubb kan være store, har nettopp disse to likevel funnet en felles identitet.
– Selv om Höegh Eiendom er et eiendomsselskap fra Oslo Vest, er vi mange her med ulik bakgrunn. Vi er opptatt av at man skal kunne komme som man er, at vi skal ha god takhøyde og spille hverandre gode. Centrum Tigers brenner for dette. Vi er veldig opptatt av og ønsker å bli enda bedre på det. Gjennom samarbeidet får vi masse tilbake gjennom å bli inspirert av måten de tenker og lever på, sier Aichberger.
Mer enn bare basketball
I 2022 og 2023 arrangerte Centrum Tigers historiens første Tiger Talks – et halvdagsseminar med en rekke sterke stemmer på talerlisten. Tidligere kulturminister Abid Raja og basketballegenden Marco Elsafadi var bare noen av de mange foredragsholderne som Talerlisten kunne bidra med pro bono. Ambisjonen er at dette skal fortsette som et årlig arrangement der alle billettinntekter går direkte til klubben.
– Det er inspirerende at Centrum Tigers får til dette, og vi tror dette kan bli noe stort om noen år. Jeg vil også gi dem skryt for å følge opp sponsorene sine på en veldig god måte, enten det er med kampresultater eller informasjon om nye drakter. Vi i Höegh Eiendom prøver å komme oss på mange kamper, og fortsetter å heie på Centrum Tigers både på og utenfor banen, sier Aichberger.