Karvesvingen 5

Et av Europas smarteste bygg har åpnet dørene på HasleLinje

6000 datasensorer skal gjøre arbeidshverdagen lettere for nærmere 1000 ansatte. Hvordan fungerer dette i praksis? Og hvilke fordeler har det?

Regulert areal

19.400 kvm

Ferdigstilt

Februar 2020

Leietakere

Atea, Schindler, Signify, Brother, Talkmore og Com4

Disse spørsmålene var sentrale for Höegh Eiendom og hovedleietakeren Atea i planleggingsprosessen av det nye kontorbygget i Karvesvingen 5. Resultatet ble et smartbygg med egen digital plattform spesielt utviklet av Atea for bygget. 6000 unike datapunkter sender data til plattformen. Sensorene er plassert i taklampene, wifipunkter, heiser og dører. Den digitale dataplattformen samler også data fra mer tradisjonelle driftsfunksjoner i bygget, som temperatur, ventilasjon, heis- og adgangskontroll. De smarte lysarmaturene er levert av Signify og Schindler er leverandør av byggets heiser og adgangskontroll, begge disse selskapene er også leietakere i Karvesvingen 5.

Målet for plattformen er å tilpasse bruken av strøm, ventilasjon og varme etter det faktiske behovet i bygget. Plattformen innhenter informasjon om de ansattes vaner og rutiner, som gjør det i stand til å justere ventilasjon, temperatur og lys basert på individuelle behov. Dataene i plattformen kan tilpasses slik at strømmen i hele etasjer og soner skrus av dersom det ikke er folk i dem, for eksempel i fellesferien eller sent på kvelden. Dette er både kostnadsbesparende og bra for miljøet. Som et viktig ledd i fokuset på miljø og bærekraft har bygget oppnådd miljøsertifiseringen Breeam Excellent.

Egne apper

Bygget har fem integrerte mobilapper hvor man blant annet kan booke møterom, betale kaffen i kaffebaren, styre lyset, åpne dører, tilkalle heis og bestille mat i husrestauranten. Appene gir de ansatte praktisk informasjon som kan effektivisere deres arbeidshverdag. Slik som innsikt i antall mennesker i husrestauranten, noe som gjør at de kan unngå kø. Ved å innhente informasjon fra møteromsbookingen kan man kartlegge hvilke rom som blir mest brukt og hvilke tider dette er på døgnet. Dette vil forenkle planleggingen av vaskefrekvenser og tid for renhold.

Gir de ansatte en unik innsikt i bygget

Data som bygget genererer vises frem til de ansatte via 3D-modeller og grafer på skjermer i inngangspartiet. Her kan de ansatte se informasjon om hvor mange som befinner seg i bygget, antall ledige plasser og energibruken totalt. Skjermene viser også informasjon om kollektivtilbudet og bysyklene i nærheten, slik at de ansatte enklere kan velge miljøvennlig transport til og fra jobb eller møter.

Personvern

All data som genereres gjennom plattformen fordeles mellom leietakere og utleier. Leietakere har eierskap til data som blir generert i sine lokaler, mens Höegh Eiendom eier data fra fellesarealene. Det er viktig å poengtere at informasjonen som blir samlet er anonym slik at personvernet til den enkelt er godt ivaretatt.

Et smart bygg med flotte lokaler
01.