Flere eiendomsaktører og virksomheter ser at ansattes helse er et viktig aspekt for å sikre fornøyde, sunne, friske og smarte medarbeidere. Höegh Eiendom har latt seg inspirere av Aktivitetsalliansen og deres tips til hvordan gjøre hverdagen mer aktiv. Höegh Eiendom har laget en kort film om den helsemessige gevinsten i samarbeid med Aktivitetsalliansen. Nå ønsker vi å inspirere flere til å bruke denne formen for møter.

Gir deg mer å gå på

– Det er jo enkelt. Du flytter møtet ut i det grønne. Det egner seg best for grupper opptil 5-6 personer, du har med deg en liten notisbok til å notere gode ideer i, eller bruker mobilen. Da kan ingen gjemme seg bak en skjerm eller smuglese på mobilen, gående møter får flere til å være med. Og når kroppen vanligvis ville gått i hvilemodus i et sittende møte inne, skjer det motsatte ute: Du har bokstavelig talt mer å gå på fordi du tilfører kroppen energi, dermed lar du ikke hjernen få lov til å dyrke latskap. Spør du om det faglige utbyttet, har vi mer enn nok dokumentasjon på at en tur i det grønne trigger hjernen til å fyre opp, ifølge Lars Erik Mørch, talsmann for Aktivitetsalliansen.

Enkelt og effektivt

Det viktigste er å ta initiativ til et gående møte. Start med å opprette et «gående møte» som et hvilket som helst møterom i din e-post tjener, så kaller du inn kollegaer til f.eks. «gående møte – 30 min». Så kan det være greit med noen enkle kjøreregler:

  • Ideelt for 2-6 personer
  • Ha et klart mål og agenda for møtet
  • Velg en runde passer lengden på møtet
  • Møteleder setter rammene og styrer tiden
  • Bruk små notatblokker eller diktat funksjonen på mobilen
  • Leder deler oppsummering på mail rett etter møtet.

God tur!